Entrada destacada

638 - Accés a tots els recursos de ciències adn-dna.net

Recursos adn-dna.net En la següent web trobaràs l'accés a tots els recursos de ciències de la naturalesa: adn-dna.net . ...

dilluns, 10 d’octubre del 2016

532 - Dissecció d'un peix


Els alumnes de biologia i geologia de 4t ESO han iniciat les activitats pràctiques de laboratori amb la dissecció d'un peix, continuant les disseccions iniciades en cursos anteriors. Es pot consultar informació sobre la pràctica en l'aula virtual adn-dna.net 2.7:

Categoria
PRÀCTIQUES DE LABORATORI

Pràctica -5 Dissecció d'un peix

Aquells alumnes que han realitzat l'experiència, comentaran els aspectes que considerin més interessants sobre l'observació realitzada.

Per participar a l'apartat de comentaris dels posts d'aquest blog adn-dna  cal seguir les instruccions indicades en el post 341.

23 comentaris:

Anònim ha dit...

En la pràctica de la dissecció del peix em van semblar interessants els següents temes:
• L'anatomia interna del peix, ja que mai havia observat des de tan a prop els òrgans d'un peix.

• Vam poder observar una diferent manera de respiració, ja que estem acostumats a sentir parlar de la respiració dels humans, i dels mamífers però en poques ocasions de la dels peixos. Així que vaig trobar des d'un punt de vista científic interessant poder entendre i observar la respiració branquial a través de les brànquies, que serveixen per extreure l'oxigen de l'aigua i expulsar el diòxid de carboni.

• Vam poder identificar totes les parts de l'anatomia externa com ara les aletes, la cua, la boca, els ulls...

• Vam aprendre l'aplicació de les escames (bàsicament protectora), i el perquè els peixos tenen dos colors, més fosc per sobre, perquè les aus els hi costi diferenciar-los amb el fons marí, i la part de sota més clara per camuflar-se dels depredadors i que no els puguin detectar a causa de la llum solar.

Anònim ha dit...

Jo penso que ha estat una pràctica molt interessant ja que hem pogut veure les parts interiors d'un peix. Em pogut veure coses en què no pensàvem que existia que era molt gran o de diferent grandària.
Per mi el més interessant ha estat la part on trèiem el cristal·lí de l'ull ja que jo no pensava que el cristal·lí fes de lupa, la part on veiem el cor que no es veia molt bé però jo pensava que era mes gran i era super petit gairebé no es veia. Però amb el meu grup vam tenir un problema ja que havien molts sucs gàstrics no vam poder observar amb detall l'anatomia interna però alguna cosa si que es va veure. També em va resultar interessant la part on es tallava la part de la cua que és la part que es menja.
Encara que m'hagi donat una miqueta de fàstic em va semblar interessant i fora del normal.

Anònim ha dit...

Com a opinió personal el que em va interessar mes en la pràctica va ser. La dissecció intramuscular acusa de que si el tall el fèiem massa fons podríem tallar el intestí i omplir tot el peix de matèria orgànica en descomposició. El experiment sortiria igual però es veu afectat per la matèria en descomposició i costa mes de trobar la anatomia,
La cosa mes interessant des del meu punt de vista ha sigut la extracció del iris del peix, degut a la gran nitidesa i la seva capacitat de augmentar les imatges.
També em va semblar curiós que la forma de la cua influís en el peix i els seus moviments, mai m'havia fixat en si la cua tenia dos formes, en que si podia ser homogènia o heterogènia, ni que les aletes anals tenien tanta importància amb la direcció del peix.
Ja coneixia la funció de la línia lateral però no que també els hi indiques la seva altura envers la superfície

Anònim ha dit...

Jo penso que ha sigut una pràctica molt interessant ja que hem pogut observar les parts més internes del peix, que en un moment quotidià la majoria de nosaltres no ens haguessim fixat.
També ha estat bé que entre els grups de treball a classe hem pogut comentar tots els detalls de dit animal. Encara que a mi m’ha produït una mica de fàstic, crec que ha sigut una experiència molt didàctica i que s’ha sortit una mica de la rutina de sempre.
Els detalls de l’animal com per exemple els ulls (el cristal•lí) o les dents ens han fet fixar-nos més en l’anatomia externa del verat.
Des de la meva experiència, els òrgans interns (intestins, fetge, cor, etc.) no s’han pogut apreuar gaire bé, ja que tenia molts sucs gàstrics a l’interior, però per fer-nos una petita idea de l’anatomia interna ha anat força bé.

Anònim ha dit...

El que m´ha semblat més curiós de la pràctica de la dissecció del verat ha estat el per què del seu color, de sobre blau fosc perquè si el depredador es troba sobre seu, el confongui amb el fons marí, i de sota més clar per si el depredador està sota seu, que el confongui amb els raigs de llum de l’exterior.
També m’ha semblat interessant l’anatomia interna, al obrir al peix vam poder comprovar que a sota les brànquies hi havia situat el cor, de mida petita, de forma triangular i de un color vermellós fosc, tot seguit també hi apreciàvem el tub digestiu, amb l’estómac i els intestins col•locats linealment. També vam poder observar que entre espina i espina hi havia un cartílag.
També vam treure l’ull per separar el cristal•lí i veure l’efecte de lupa que feia.

Anònim ha dit...

Com a opinió personal el que em va interessar mes en la pràctica va ser. La dissecció intramuscular acusa de que si el tall el fèiem massa fons podríem tallar el intestí i omplir tot el peix de matèria orgànica en descomposició. El experiment sortiria igual però es veu afectat per la matèria en descomposició i costa mes de trobar la anatomia,
La cosa mes interessant des del meu punt de vista ha sigut la extracció del iris del peix, degut a la gran nitidesa i la seva capacitat de augmentar les imatges.
També em va semblar curiós que la forma de la cua influís en el peix i els seus moviments, mai m'havia fixat en si la cua tenia dos formes, en que si podia ser homogènia o heterogènia, ni que les aletes anals tenien tanta importància amb la direcció del peix.
Ja coneixia la funció de la línia lateral però no que també els hi indiques la seva altura envers la superfície

Anònim ha dit...

En la pràctica de laboratori en la qual vam dur a terme la seva dissecció; la part més interessant va ser:
Vaig poder veure la seva musculatura, la seva anatomia interior i també l'anatomia exterior, vaig poder identificar el cor els pulmons i observar a ull nu com es trobava tot organitzat en el seu interior.
El que també descobrir va ser el dubte si són iguals que nosaltres.
Vaig identificar alguna aleta que no era tan fàcil de trobar.
Una cosa que vaig arribar a dur a terme va ser l'aplicació de com hem de tallar el peix per poder veure el que té en el seu interior. Si fèiem massa força, tallava els seus intestins o la panxa, i si en feies poca doncs la pell no es tallava perquè tenia una superfície enganxifosa.
El que vaig fer va ser treure l'ull del peix per trobar el cristal•lí i dur a terme l'efecte lupa.
Em van informar d'una petita línia lateral del peix que costava una mica identificar segons d'on procedia la llum del sol.

Anònim ha dit...

Aquest any a 4rtº ESO, com a primera pràctica de laboratori hem fet la dissecció d’un peix, en concret el barat. Va ser una dissecció interessant.
S’hi hagués de ressaltar una cosa que m’hagués captat l’atenció de la dissecció, ha estat tota la part referent a la cara del barat. En concret l’ull em va sorprendre, el cristal•lí. No hagués imaginat mai que el cristal•lí pogués fer lupa. Quan ho vam veure ens va impressionar, així que el primer que vam fer va ser comprovar-ho.
També em va captivar bastant l’anatomia interna del peix en general, ja que mai havia vist un peix cru i menys havia estudiat les seves parts. Vaig poder observar per on respirava el peix. També em va commoure la bufeta natatòria, que és un òrgan que tenen alguns peixos dins seu que gràcies a l’aire que conté permet estabilitzar-los.
M’ha semblat una pràctica sorprenent i captivadora.

Anònim ha dit...

El que m’ha semblat més interesant de la pràctica del peix ha sigut:
• Quan vam veure l’ull, que ha dins l’ull hi havia una rodona petita, i transparent, el cristal•lí, que podia fer del lupa.
• Quan vam observar el teixit muscular, que li vam fer un tall per veure el múscul i que després vam fer un tall més gruixut, i vam poder veure els òrgans.
• Després vam poder veure totes les aletes que tenia, i vam saber el nom d’aquestes aletes.
• Quan vam mirar com respirava el peix, vam veure les brànquies i tots els conductes per on és filtrava l’aigua, per aconseguir l’oxigen.
• Després vam buscar informació sobre el barat, i vam veure que tenia bufeta natatòria, que es un òrgan que permet als peixos que puguin flotar i que no s’enfonsin. També vam veure que només tenen bufeta natatòria els peixos ossis, perquè els peixos que no tenen bufeta natatòria s’anomenen peixos cartilaginosos, que són els que han d’estar en constant moviment per no enfonsar-se. També vam aprendre que quan és veu un peix que treu bombolles no és que respira, sinó que buida la seva bufeta natatòria.
• Després també vam poder mirar que les escates del peix quan estan obertes, el peix va més ràpid i quan estan tancades no va tant ràpid.

Unknown ha dit...

Aquest any vam fer la dissecció del verat, i algunes curiositats que vaig poder observar fen la pràctica va ser:
-No té bufeta natatòria, és a dir que fa que el peix floti, i no tenint-ho el permet moure’s més de pressa si s’ha d’escapar d’algú que se’l mol menjar.
-El cristal•lí, perquè mai havia obert un ull o treure’l d’un ésser i va ser el primer cop i no m’esperava ni sabia que el cristal•lí tenia un efecte de lupa. Ho vam poder comprovar posant-ho a sobre d’unes lletres.
-Una altra cosa rellevant per dir va ser que el cor del verat és molt petit. Però també penso que el dels humans també deu ser petit en comparació de tot el nostre cos.
-El color del verat era verdós platejat, i vaig observar que tenia una línia lateral. El tacte era suau.
-Al fer la pràctica i al buscar informació vaig trobar que en alguns varats i podien haver-hi cucs al obrir-lo. És a dir que hi havia paràsits.
-Una última cosa que vaig trobar per internet va ser que si es feia pressió i sortien els residus per l’anus.
Aquesta pràctica la vaig trobar interessant i curiosa ja que no havia obert cap peix fins ara.

Anònim ha dit...

El dijous 22 de setembre vàrem realitzar una pràctica al laboratori en la qual vam disseccionar un peix, concretament un verat. Primerament vam fer una observació a la part exterior. Vam observar les escates, les diferents aletes, la cua i les brànquies. Un cop fet això, vam procedir a treure un ull per poder observar-li el cristal•lí. Aquest era com una lupa. Per acabar vam fer-li un tall al tronc del peix i vam dur a terme l’observació de l’anatomia interna. Vam poder observar bastants òrgans del peix com: el cor, el fetge, els pulmons, la bufeta natatòria, la bufeta orinaria… Durant la pràctica fotografiàrem les diferents parts i els diferents òrgans. Un cop acabada la pràctica vam recollir el material i vam llençar les restes de peix al contenidor orgànic.
En aquesta pràctica vaig observar moltes coses que no havia vist mai i vaig aprendre on estaven situats els diferents òrgans i en vaig conèixer de nous. Vaig trobar que era una pràctica molt curiosa i entretinguda de realitzar.

Anònim ha dit...

Un dijous 22 de setembre a la tarda vam pujar al laboratori de Biologia i vam realitzar la dissecció d’un peix, concretament el verat , vam observar-ne l’anatomia interna i externa i em vaig quedar bastant sorpresa amb l’anatomia interna perquè vaig veure moltes coses que desconeixia com per exemple ; la bufeta natatòria que els permet flotar en la superfície aquàtica.
Primerament vam fer-li una petita incisió en el tronc per diferenciar la pell , del múscul i el greix.
Seguidament vam extreure els dos ulls per desprès poder extreure’n el cristal•lí més còmodament i vam poder observar que tenia la funció de lent ocular.
I finalment vam fer una gran incisió en la zona inferior del peix en la qual vam poder observar tots els òrgans vitals els qual i destaquen ; cor , fetge , bufeta natatòria , bufeta orinaria , intestí...

Va ser una pràctica molt interessant i a l’hora molt entretinguda ja que vaig descobrir moltes coses noves .

Anònim ha dit...

La meva part preferida es quan vam treure els ulls que estaven molt enganxats, jo imaginava que només els unia al cap un filet dèbil i prim, vaig descobrir que la capa que recobria el peix era com una esfera xafada i tenia un color groc per la part de fora i per les part de dins era negre gris. A dins del ull té un líquid gris. També vaig trobar interesant quan vaig fer un tall al peix per després treure –li la pell i els músculs, em va sorprendre que el peix tingues tanta greix per que semblava molt prim des de fora. Els òrgans eren de tonalitats diferents , els budells d’un color més tirant cap el rosa en canvi el cor i tot al voltant era d’un color més vermell. El cristal•lí era transparent i amb una textura i tamany diferent al que m’imaginava .

Anònim ha dit...

Jo crec que el més interessant de la pràctica de la dissecció del varat, va ser quan vam veure l’anatomia interna de l’ull; el vam extreure del peix i de dins seu vam treure el cristal•lí (una petita bola transparent) i vam comprovar la seva funció que fa de lupa, ja que quan ho posàvem sobre les lletres d’un text es feien més grans.

També em va agradar quan li vam veure les brànquies i en vam extreure una per veure-la amb més detall.

A més, vam descobrir la seva anatomia externa, amb la disposició de les escates i el color, que era més fosc per la part superior i més clar a la part inferior.

L’anatomia interna també em va semblar interessant ja que vam fer una incisió al peix per poder veure els òrgans del varat i la seva disposició dins del cos.

Anònim ha dit...

Fa un parell de setmanes vam fer la dissecció d’un verat. Trobo que va ser molt interessant, ja que vam poder conèixer l’anatomia d’un peix a part d’interessant també va ser divertit, ja que si t’agraden les disseccions gaudeixes fent-les. Personalment em va agradar quan vam obrir l’ull del peix i en vam extreure el cristal•lí, ja que si ho posaves sobre unes lletres feia funció de lupa.
Vam poder conèixer de manera detallada les parts del peix tant interiors com exteriors. També vaig trobar interessant el fet que el peix tingués una boca molt ben estructurada en la qual tenia unes dents molt petites però punxegudes. A part també em va agradar veure com eren les brànquies i acabar d’aclarir quina funció tenien.
Finalment vam poder disseccionar el peix de manera lliure. Vaig poder observar el cor, que era molt petit. Trobo que va ser molt interessant.

Anònim ha dit...

En la darrera pràctica vam elaborar una dissecció d’un peix, el verat. Aquest peix teleosti que pertany a la família dels escòmbrids, ordre dels perciformes.
El que em va sorprendre més i en el que em vaig divertir va ser quan la meva companya i jo li vam prémer la panxa, és a dir, la part més clara de cos el que el serveix per camuflar-se amb el fons marí o amb la superfície del mar, i llavors al prémer li van sortir part de la resta del excrements que li faltaven per expulsar per l’orifici de l’anus.
El següent que em va agradar va ser observar l’ull i contemplar el cristal•lí que li vam treure de dins l’ull i amb mateix moment petar-lo. Aquesta petita lupa que el peix té ens va deixar veure com és la observació del verat diàriament.

Anònim ha dit...

La primera pràctica de laboratori que vam fer, va ser la de la dissecció d’un peix, en aquest cas, vam escollir un verat, un peix de color platejat i marró.
Durant la pràctica de dissecció d’un verat, alguns dels aspectes que més em van agradar, van ésser.
•Quan vam extreure el ull de l’òrbita de d’aquest, per tal de poder observar el cristal•lí; més tard, pel nostre compte, vam petar el cristal•lí i en va sortit una petita boleta de color transparent, que tenia una textura enganxifosa.
•També em va agradar retirar la pell del peix per així poder observar com estava disposada la seva musculatura.
• Més tard, quan la pràctica ja va acabar, i vam poder experimentar lliurement amb el peix, vam tallar-li el cap per tal de poder veure aquest per dins, ens va sobtar que aquest a part de la llengua i poc més, estava buit.

Anònim ha dit...

La primera pràctica que vam realitzar va ser la de disseccionar un peix, concretament un verat.
L’aspecte que més interessant em va semblar va semblar, va ser quan vam petar el cristal•lí i el vam, extreure de l’ull del peix, i quan vam veure la forma en la que s’ampliava quan passàvem el cristal•lí per sobre d’un full, per tant observàvem la funció del cristal•lí, que és “fer de lupa”.
Un fet que també em va sorprendre molt, va ser la boca del peix. Era molt petita, però l’estructura era molt ordenada, i la boca desembocava a la part dels budells, que també vam obrir per observar-los, a ells i al cor.
Quan vam acabar la pràctica, vam poder experimentar amb el peix lliurament, li vam obrir el cap i el vam observar per l’interior, que era buit, excepte per la llengua que connectava amb els budells.

Anònim ha dit...

PRÀCTICA 1, Carlotta Valentinis
En aquesta pràctica van diseccionar un verat, en vam analitzar la seva anatomía interna i externa. En vam diferenciar les seves parts: el cap, el torç i la cua; vam conèixer on se situen les aletes i els tipus que hi ha: aletes pectorals, dorsals, ventrals i la cabdal que era homocerca.
Vam saber les característiques de les escates i les funcions dels diferents colors del peix. Quan vam obrir-li el torç, en vam observar els seus òrgans interns més importants, un d’ells les brànquies, unes estructures situades sota els opercles que permeten al peix absorbir l’oxigen dissolt a l’aigua; també en vam diferenciar altres òrgans com la bufeta natatòria, la bufeta urinària, el cor, el fetge, l’intestí... Per altra banda, vam fer-li una incisió als dos ulls, vam extraure’n el cristal•lí i en vam comprovar el seu efecte de lupa.

Anònim ha dit...

El que més m’ha agradat de la pràctica ha estat:

-Quan li vam extreure el cristal•lí de l’ull i vam veure que el cristal•lí servia com a lupa i ho vam poguer observar. No m’imaginava que fes de lupa i que es pogués veure tan nítidament com ho vam veure.

-També vam poguer observar l’interior del peix i vam veure que tenia un cor molt petit i que al petar el fetge podíem observar com una gran quantitat de sang sortia.

-Finalment una de les coses que també m’ha agradat és el fet que tacte de les escates, al fer lliscar el dit cap a un cantó i cap a l’altre, era diferent.

A part hem apres moltes coses, com la cosa del cristal•lí, els budells prims que es com un fil gruixut que passa d’extrem a extrem del cos del peix a extrem, que el color del peix serveix per camuflar-se dels seus depredadors etc.

Anònim ha dit...

El pasat dijous 22 de Setembre a la tarda, vam realizar una pràctica de laboratori on vàrem poder diseccionar i inspeccionar l’interior i l’exterior d’un verat. Per començar, amb tot el material a punt, vam fer una revisió rápida de la part externa ( cap, tronc i cua ) per poder tenir una idea bàsica de les parts del verat ( escates, brànquies, aletes…). A continuació, vàrem procedir a la dissecció; al la primera obertura, vam poder obresvar-hi el cor, els pulmons, el fetge, la bufeta natatòria, la bufeta orinària…, en la segona, va ser només per obresrvar la pell.
Per finalitzar la pràctica, vam treure l’ull del varat per analitzar-ne el cristal•lí, el qual va demostrar el seu efecte lupa i la seva transparencia.
Per acabar, vam recollir el material i vam llençar el peix i els seus components a la paperera.
Ha estat una bona pràctica, ja que hem seguit el procediment adequat d’una pràctica i el tema ha estat interessant.

Anònim ha dit...

Jo crec que el més interessant de la dissecció del peix va ser quan li vam extreure els ulls, ens va costar molt extreure’ls però vam poder extreure’ls tots dos. Ens vam sorprendre bastant ja que la mida dels dos cristal•lins era molt diferent. Una altra cosa que em va sorprendre van ser les brànquies ja que me les imaginava d’una forma diferent i més petites. Les seves escates eren molt toves i era molt fàcil fer-li un tall.

El que més em va sorprendre però va ser mirar tota l’anatomia interna ja que allà és on s’hi troben tots els òrgans interns. També em van agradar les connexions que hi havia entre tots els òrgans i que tenia bastanta grassa. El cor era molt petit, dur i de forma triangular. Els seus budells tenien un color tirant cap a rosa.

Anònim ha dit...

Aquesta pràctica ha estat interessant, ja que vam poder observar un peix que podem comprar fàcilment a la peixateria. Em va agradar molt saber i veure què tenen per dins. Em va semblar curiós veure els budells, el cor, el fetge... i em va agradar obrir-lo i veure tot això. Crec que és un estil de pràctica que s’hauria de fer més sovint ja que és diferent i es fa més divertida però alhora aprens coses de l'animal que no sabies.
Em va agradar que l’ull, el cristal•lí, fes lupa perquè va ser molt curiós, però en el nostre grup no ho vam poder veure, ja que se’ns va petar. També vaig trobar molt interessant que l’exterior de l’animal, o sigui les escates i la pell, siguessin de diferent color en la part superior que en la part inferior per els depredadors.
També m’ha agradat molt ja que és una pràctica que no fem molt sovint i llavors es fa més amena.