Entrada destacada

638 - Accés a tots els recursos de ciències adn-dna.net

Recursos adn-dna.net En la següent web trobaràs l'accés a tots els recursos de ciències de la naturalesa: adn-dna.net . ...

dimarts, 22 d’octubre del 2013

334- ¿Por qué el sueño es “reparador”?


No hace falta insistir en lo importante que es el sueño, porque todos notamos claramente los efectos de dormir bien o dormir mal. Se sabe que es crucial para fijar los recuerdos de todo lo que sucede cuando estamos despiertos, pero esto no explica del todo que dormir sea una actividad tan absolutamente necesaria.

C. elegans (Caenorhabditis elegans)
Prácticamente todos los animales duermen (hasta el famoso gusano nematodo Caenorhabditis elegans), y si un animal no duerme, termina muriéndose. Y aún así, sigue siendo un enigma por qué el sueño es tan importante. La respuesta podría estar en las observaciones realizadas por neurocientíficos de los Estados Unidos, publicadas recientemente en la revista Science. Al parecer, el cerebro aprovecha las horas de sueño para deshacerse de todas las sustancias tóxicas que fue acumulando durante el día. Lo curioso es la forma en que lo hace.

Además del sistema circulatorio típico, con venas y arterias, existe otro conjunto de vasos llamado sistema linfático, por el que circula un líquido llamado linfa. El cerebro carece de sistema linfático, pero tiene en cambio un mecanismo que hace sus veces (de ahí que se denomine sistema glinfático) y que fue descubierto por estos mismos investigadores hace poco más de un año. Básicamente, el sistema consiste en una corriente del líquido que baña las neuronas y que circula “a presión” por unos canales que forman algunas células cerebrales. Ahora, utilizando sofisticadas técnicas de imagen para observar el cerebro de ratones, los científicos comprobaron que durante el sueño esos canales se hacen mucho más anchos y el flujo del líquido se acelera significativamente. Esto lleva consigo una mejor “limpieza” de los residuos.
 
 
Muchas enfermedades neurodegenerativas se originan por la acumulación de depósitos tóxicos que el cerebro no consigue eliminar, por lo que este hallazgo podría ser de gran importancia. Para confirmar esta hipótesis, los investigadores inyectaron la proteína amiloide (que se acumula en el cerebro de pacientes con enfermedad de Alzheimer) en los cerebros de los ratones, y comprobaron que desaparecía mucho más rápido cuando los ratones estaban dormidos. Esto abre nuevas perspectivas para investigar fármacos que ayuden al cerebro a deshacerse de los productos tóxicos cerebrales, lo que cambiaría el panorama de las enfermedades neurodegenerativas asociadas con el envejecimiento. Al margen, claro, de que dormir un buen sueño reparador pueda ser la mejor forma de para mantener limpio tu cerebro…
Fuente:Javier Novo en el blog A Ciencia Cierta

Los lectores de los blogs: adn-dna, biologia i naturalesa , canal adn-dna.net a YouTube y los usuarios del aula virtual de ciencias de la naturaleza adn-dna.net pueden sugerir, en el apartado de comentarios de este post, otras informaciones relacionadas con los efectos del sueño.

1 comentari:

Anònim ha dit...

Dormir bé és tan essencial i positiu per a l'organisme com portar una bona alimentació o practicar activitat física regularment . Un somni reposador permet complir de millor manera amb les exigències diàries , però també ajuda a controlar l'estrès ia mantenir un estat d'ànim equilibrat .

Tot i que el ritme de la rutina és molt agitat , els espais de descansos són fonamentals per millorar la qualitat de vida de les persones i mantenir-se actius durant cada jornada .

A dormir , s'arriba a un estat de repòs en què se suspenen tots els sentits i els moviments . Aquesta calma corporal i descans mental permet recobrar energies i vitalitat per al dia següent . No fer-ho o fer-ho de manera incorrecta , pot arribar a afectar la salut física i mental de diverses formes.

Els beneficis un somni reparador

Un bon descans implica dormir les hores necessàries ( entre 7 i 8 ) i aconseguir un somni profund en aquest període, el que s'aconsegueix adquirint certs hàbits , com ara establir una hora fixa de son , evitar menjar aliments pesats a la nit i preferir la lectura abans de la televisió al moment d'anar al llit .

Algunes raons per dormir bé:

Es regeneren i oxigenen les cèl · lules.
A dormir , la nostra pell descansa i les cèl · lules es regeneren i oxigenen amb més facilitat. Específicament en els ulls , la rodopsina ( pigment sensible a la llum ) aconsegueix renovar recuperant l'esforç realitzat durant el dia .

Ajuda a mantenir un pes adequat .
Quan el cos no descansa prou , presenta una tendència a acumular greixos i és més difícil cremar-les. Un cos descansat ajuda a mantenir el pes o fins i tot a perdre més fàcilment , ja que quan dormim poc produïm major quantitat d'hormona Ghrelina , que augmenta la gana .

Afavoreix el control de malalties com la hipertensió i diabetis .
Quan no descansem prou correm el risc d'augmentar la nostra tensió arterial , fent més alta la probabilitat de contraure hipertensió i / o diabetis per l'increment de producció de Cortisol .

Cuida el cor.
Durant el son també disminueix la freqüència cardíaca perquè les cèl · lules coronàries i els teixits puguin reparar-se. En aquest moment el nostre organisme allibera la melatonina i l'hormona del creixement per desenvolupar aquestes tasques .

Millora la capacitat d'intel · lecte .
El descans és fonamental per millorar la nostra activitat intel · lectual . El cervell necessita diverses hores de desconnexió per processar tota la informació acumulada durant el dia .

Incentiva la coordinació física .
Una activitat psicomotriu no pot executar-se si el cervell no està descansat . Si anem a conduir o realitzar un treball que impliqui riscos , el descans no només és aconsellable , sinó que imprescindible .

Com es manifesta un mal descans

La manca d'un somni reparador pot afectar l'organisme de diverses formes , algunes de les que es poden percebre més freqüentment són :

- Dificultat de la visió .
- Hipersensibilitat als estímuls de llum .
- Reducció de la capacitat de lectura i de la concentració .
- Sensació de cansament constant .
- Problemes gàstrics .
- Falta d'energies .
- Mal humor i irritabilitat .

Anna Dávila
1rBatxillerat