Entrada destacada

638 - Accés a tots els recursos de ciències adn-dna.net

Recursos adn-dna.net En la següent web trobaràs l'accés a tots els recursos de ciències de la naturalesa: adn-dna.net . ...

dilluns, 29 de novembre del 2010

104- La ciència de la salut ( capítol 18 )

Valentí Fuster
Comentaris sobre el llibre La ciéncia de la salut realitzats pels alumnes de biologia humana de 2n de batxillerat. En aquest post es comenta el capítol: 
                           
         18-  Emocions. La felicitat com a assegurança de vida

Per ampliar informació sobre el cos humà i la salut es pot consultar en l’aula virtual adn-dna.net els següents cursos:

B02- La química de la vida
B10- El cos humà:anatomia i fisiologia
B11- La nutrició humana 

Els comentaris sobre el capítol 18 es faran públics el proper dilluns 6  de desembre.

divendres, 26 de novembre del 2010

103- Animacions cel·lulars: mitocondri

Mitocondri

En el post nº 88 comentava l'actualització en l'aula virtual adn-dna.net del curs B04-Metabolisme. Avui incorporo en aquest post una animació sobre l'organul cel·lular que aporta energia a les cèl·lules eucariotes, es tracta, del mitocondri. Aquest tipus de recursos didàctics poden facilitar la comprensió dels processos cel·lulars i l'estructura dels organuls que hi intervenen.


dilluns, 22 de novembre del 2010

102- La ciència de la salut (capítol 17)

Valentí Fuster

Comentaris sobre el llibre La ciéncia de la salut realitzats pels alumnes de biologia humana de 2n de batxillerat. En aquest post es comenta el capítol: 
                           
                                 17-  Estrès. Viure al límit

Per ampliar informació sobre el cos humà i la salut es pot consultar en l’aula virtual adn-dna.net els següents cursos:

B02- La química de la vida
B10- El cos humà:anatomia i fisiologia
B11- La nutrició humana 

Els comentaris sobre el capítol 17 es faran públics el proper dilluns 29 de novembre.

dissabte, 20 de novembre del 2010

101- Biotecnologia: organismes transgènics

Blat de moro

La biotecnologia utilitza el éssers vius per obtenir-ne productes útils. L'aplicació pràctica dels processos biotecnològics requereix de coneixements en el camp de la biologia, bioquímica, enginyeria genètica, farmàcia, medicina, agricultura, veterinària, ... Això fa que els camps d'aplicació de la biotecnologia siguin amplis i amb moltes possibilitats professionals.


En aquest post centrarem l'atenció en els organismes transgènics, concretament el blat de moro,i la polémica plantejada amb el seu conreu a Espanya. Utilitzant la informació facilitada en el programa "crónicas.RTVE.es".






Aquest programa es pot acabar de veure sencer en l'aula virtual adn-dna.net
                               Curs B13- Biotecnologia
                               Tema- 2  Organimes transgènics
                               Recursos nº 1,2,3,4 i 5

Els alumnes de 4t ESO que cursen l'assignatura de biologia i geologia inclouran els seus comentaris segons les indicacions donades en el

                           Curs A01- Activitats alumnes 4t ESO
                           Tema- 3 Gens i manipulació genètica
                           Activitat 01 - Comentari transgènics

L'activitat queda oberta a la participació lliure de tots els lectors del bloc.

dilluns, 15 de novembre del 2010

100- La ciència de la salut ( capítol 16 )

Valentí Fuster
Comentaris sobre el llibre La ciéncia de la salut realitzats pels alumnes de biologia humana de 2n de batxillerat. En aquest post es comenta el capítol: 
                           
                      16-  Activitat física 2: ...i com no deixar de córrer

Per ampliar informació sobre el cos humà i la salut es pot consultar en l’aula virtual adn-dna.net els següents cursos:

B02- La química de la vida
B10- El cos humà:anatomia i fisiologia
B11- La nutrició humana 

Els comentaris sobre el capítol 16 es faran públics el proper dilluns 22  de novembre.

dissabte, 13 de novembre del 2010

99- La fotosíntesi

Fotosíntesi - fase lluminosa
La fotosíntesi és un procés metabòlic on es transforma l'energia lluminosa provinent del Sol en energia química (ATP) i poder reductor NADPH i, amb això, es sintetitza hidrats de carboni (glucosa)a partir de l'aigua i el diòxid  de carboni de l'atmosfera.
A més, l'energia i el poder reductor s'utilitzaran per reduir i assimilar altres bioelements necessaris per sintetitzar la matèria orgànica, com el N i el S.

La fotosíntesi anoxigènica o bacteriana és pròpia dels bacteris porprats i verds del sofre. És la forma més senzilla i primitiva,no allibera oxígen.
La fotosíntesi oxigènica la realitzen cianobacteris, algues i plantes. L'equació general és la següent:


Aquest procés anabòlic autòtrof , en les cèl·lules eucariotes, es desenvolupa en el citoplasma dins els cloroplast.

Esquema cloroplast

De les reaccions metabòliques implicades, n'hi ha que requereixen la presència de llum i altres no, per aquest motiu distinguim dues etapes:

   - Fase clara o lluminosa que es porta a terme en les membranes tilacoidals. Es genera ATP i NADPH.

 Fase fosca o biosintètica que es desenvolupa a nivell de l'estroma i permet sintetitzar matèria orgànica a través del cicle de Calvin consumint l'ATP i el NADPH generat en la fase clara.




En l'aula virtual adn-dna.net he actualitzat el curs B04- Metabolisme:

                    Tema - 6 Anabolisme autòtrof - fotosíntesi

La consulta dels esquemes, animacions i vídeos faciliten la comprensió d'una part del temari de biologia de 2n de batxillerat.

Els lectors del bloc poden suggerir, en l'apartat de comentaris d'aquest post , altres enllaços que considerin adients i relacionats amb els temes tractats.

dilluns, 8 de novembre del 2010

98- La ciència de la salut ( capítol 15 )

La ciència de la salut

Comentaris sobre el llibre La ciéncia de la salut realitzats pels alumnes de biologia humana de 2n de batxillerat. En aquest post es comenta el capítol: 
                           15-  Activitat física 1. Com començar ...

Per ampliar informació sobre el cos humà i la salut es pot consultar en l’aula virtual adn-dna.net els següents cursos:

B02- La química de la vida
B10- El cos humà:anatomia i fisiologia
B11- La nutrició humana 

Els comentaris sobre el capítol 15 es faran públics el proper dilluns  15 de novembre.

diumenge, 7 de novembre del 2010

97- Redes 70: Los semáforos de la célula

Edmond Fischer



Edmond Fischer, premi Nobel de fisiologia, és entrevistat per Eduard Punset en el programa REDES. Al llarg del programa es mostra el complex funcionament de la cél·lula i com l'error en algún enzim comporta conseqüències greus per l'individu. 

"Si la fosforilación falla, el 99'99 de las veces se desencadena una enfermedad"

dimecres, 3 de novembre del 2010

96- La ciència de la salut ( capitol 14 )

Valentí Fuster
Comentaris sobre el llibre La ciéncia de la salut realitzats pels alumnes de biologia humana de 2n de batxillerat. En aquest post es comenta el capítol: 

                           14-  Tabac. com deixar de fumar


Per ampliar informació sobre el cos humà i la salut es pot consultar en l’aula virtual adn-dna.net els següents cursos:

B02- La química de la vida
B10- El cos humà:anatomia i fisiologia
B11- La nutrició humana 

Els comentaris sobre el capítol 14 es faran públics el proper dilluns  8 de novembre.

95- Què ens aporta la ciència a la nostra vida diària?

La ciència és present a la nostra societat en situacions molt diverses. Després de visionar el següent vídeo es proposa al lectors del bloc respondre, en l'apartat de comentaris d'aquest post, explicant cinc aspectes de la seva vida quotidiana on es reflecteixin els avenços del coneixement científic.
Aquesta activitat està adreçada als alumnes de 3r ESO i altres lectors que desitgin realitzar-la.